اسلایدر

سفارش تبلیغ
صبا ویژن


سفیر

در ۱۹ مهر ۱۳۹۰ (۱۱ اکتبر ۲۰۱۱ میلادی) «اریک هولدر» وزیر دادگستری آمریکا اعلام کرد که طرح نیروی قدس سپاه پاسداران ایران برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، را خنثی کرده و یک شهروند ایرانی را در این رابطه دستگیر شده است. وی در ادامه می افزاید که: یک شهروند آمریکایی ۵۶ ساله به نام منصور ارباب سیار و غلام شکوری عضو سپاه پاسداران متهمان اصلی این برنامه ترور هستند. در خصوص جزئیات مسائل نیز اعلام کرده است که عملیات پلیس فدرال (اف بی آی) در ماه می آغاز شد و ماموران مخفی اف بی آی دو بار در شهر مرزی رینوسا در مکزیک با متهم اصلی دیدار کرده بودند. به گفته مقام های امریکایی، منصور ارباب سیار در روز 28 سپتامبر از راه آلمان ایران را به قصد مکزیک ترک کرد اما از ورود وی به مکزیک جلوگیری و به امریکا فرستاده و در فرودگاه جان اف کندی نیویورک دستگیر شد. گفته شده است که متهم با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در ارتباط بوده است. اریک هولدر گفته است که امریکا در این رابطه دولت ایران را مسئول می داند. همچنین در این راستا یک مقام بلند پایه ایالات متحده گفت که ترور سفیر عربستان در آمریکا تنها هدف این گروه نبوده‌است و طرح حمله به سفارت خانه‌های اسرائیل و عربستان در واشنگتن و احتمالا بوینس‌آیرس نیز در برنامه کار این گروه قرار داشته است. مایک راجرز رئیس کمیته تجسس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت که وی مطمئن است این برنامه به وسیله سران حکومت ایران سازماندهی شده‌است.

در این میان اظهارات وزیر امور خارجه امریکا خانم هیلاری کلینتون،  قابل توجه است که با حضور در یک کنفرانس خبری، بازداشت ارباب‌سیار را موفقیتی بزرگ توصیف کرده و به ایران هشدار داده است. کلینتون گفته است:"ما با هم پیمانان خود در سراسر دنیا وارد گفتگو می‌شویم که چطور می‌ توانیم پیام قوی به ایران بفرستیم که این گونه حرکات که تخطی از معیارهای بین‌المللی است را پایان دهد." وزیرخارجه امریکا همچنین گفت که کشورش به دنبال راه‌هایی می‌گردد که بتواند ایران را منزوی تر کند. همچنین در پی اعلام این خبر، وزارت خزانه داری امریکا طی بیانیه ی اعلام کرد که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس را بار دیگر تحریم می کند.

اما در طرف مقابل مواضع جمهوری اسلامی ایران به این ادعا بود که در همین راستا رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اتهامات مقام های امریکایی را عاری از هرگونه صحت دانسته و آن را تکذیب کرده است. وی گفته است: "این گونه رفتارها مبتنی بر سیاست های خصمانه و دیرینه امریکایی - اسراییلی می باشد و نمایش مضحکی به شمار می رود که در راستای سناریوسازی های خاص و با اهداف تفرقه افکنانه تعقیب می شود." اما در عرصه بین المللی بنا به درخواست عربستان از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳9۰ (۱۷ اکتبر ۲۰۱۱) اعلام کرد که پرونده توطئه جمهوری اسلامی ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا را به شورای امنیت فرستاده است.همچنین سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه با ابراز نگرانی از توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن خواهان تشدید تحریم‌های ایران شده‌است. به گفته سارکوزی، شواهد ارائه شده به وسیله ایالات متحده درباره نقش ایران در این توطئه از اعتبار بالایی برخوردار است. در ادامه واکنش ها به ادعای مطرح شده رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد در واکنش به اظهارات آمریکا در خصوص «توطئه ترور» سفیر عربستان سعودی، آمریکا را به جوسازی علیه ایران متهم کرد و با تأکید بر این که «ترور کار آدم‌های بی‌فرهنگ است»، گفت ملت «با فرهنگ» ایران نیازی به ترور ندارد. وی همچنین در مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی و در پاسخ به این سوال که آیا ایران در خصوص ادعای مطرح شده از سوی آمریکا تحقیق و تفحص انجام خواهد داد، گفت: دلیلی برای تحقیق وجود ندارد، چرا که دولت آمریکا روزانه اتهاماتی علیه ملت ایران مطرح می‌کند و در این صورت باید هر روز نسبت به این اتهامات تحقیق انجام دهیم. همچنین علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران از مقامات عربستان سعودی خواست تا در مورد اتهام اخیر آمریکا در مورد دست داشتن نهادهایی در حکومت جمهوری اسلامی در توطئه‌ای برای ترور سفیر سعودی در واشنگتن با احتیاط بیشتری برخورد کنند.اما پاسخ وزیر اطلاعات ایران نیز درخور توجه است؛ حیدر مصلحی، می‌گوید که مقامات آمریکایی با دادن تابعیت به منصور ارباب سیر، او را به همکاری در متهم کردن ایران به طراحی عملیات ترور سفیر آمریکا در واشنگتن تشویق کرده‌اند. آقای مصلحی با اشاره به اظهارات همسر سابق و دوستان آقای ارباب سیر، او را شخصی توصیف کرد که «ویژگی‌ها و شاکله شخصیت فردی اش» با مأموران یا همکاران اطلاعاتی فاصله دارد و «حتی ضعیف ترین دستگاه‌های اطلاعاتی جهان حاضر نیستند چنین فردی را به همکاری بگیرند».

آنچه مسلم است گذر زمان بهترین گواه برای اثبات یا رد ادعای آمریکا در خصوص ترور سفیر عربستان می باشد اما آنچه می توان از نتایج حاصله از طرح این ادعا بدست آورد این است که واشنگتن امیدوار است تا با استفاده از طرح ترور، حرکتی بین المللی را که برای انزوای ایران آغاز نموده؛ با تحت فشار قرار دادن دولت و تحریم های جدید، ایران را وادار به بازنگری در برنامه های هسته ای اش نماید.

kamal sorayya

5/9/1390

 




  
   مدیر تارنما
ثریای کویر ایران
عجب عدالتی! من از دل می نویسم؛ تو با چشم می خوانی، تازه اگر بخوانی... اگر...
خبر مایه
آمار تارنما

بازدید امروز :15
بازدید دیروز :20
کل بازدید : 481798
کل یاداشته ها : 103


طراحی توسط Sorayya.ir